Wednesday, March 10, 2010

Hati ku puas


Sejak masa peknen lagi aku sebenarnya dah kumpul info pasal penyusuan ibu sepenuhnya , segala peralatan penyusuan aku beli etc: storage ebm (aku guna SAFETY Plus), pump (so far aku guna Manual pump AVENT (tpi aku dah request kat my hubby utk tkar pada electrik double pumping..bukan ape supaya senang mudah dan selamat), ice replacement and jugak cooler bag,Semua peralatan ni korang bley dpat dari online atau pun memang ada kat pasaran la.tp aku p beli kat Sarakids.com .Kalau kat Jb store dia lokasi kat Taman Daya. Biar berhabisan duit habis janji anak aku dapt yang terbaik..kire ni pelaburan awal la.biar hasilnye memuaskan.dari aku membazir wang ringgit beli susu formula atleast dpt jugak aku jimat kat sini..Kali ni aku  memang excited nak buat sesungguh setelah pengalaman pertama ku kurang berjaya. Bukan kata my first baby takdapat langsung my EBM..tpi sejak dia dalam 2 bulan aku dah start bg dia susu fomula n campur ngn susu badan.(namun pada saat itu aku memang tak bersedia n senang citer tak berapa nak tahu pasal kebaikan susu ibu ni...sebab tu la anak aku 2 bulan lagi dah bg susu campur. Setelah semua information dah di kumpul kini tiba la masa nye untuk di Interpretasikan sume maklumat tersebut..

   Lepas beberape jam  Amsyar Lahir...aku tekad bagi je dia direct BF je , mula mula mcm tak confident sama ade susu tu keluar ke time baby aku hisap ni..takpelah aku bagi je as long as dia tak menangis maknanye ader la air susu tu sampai ke dia. Alhamdullillah after a few hours the great BreastMilk memang keluar rupenye..hati ni gembira tak terkata ..this is for you my dear little prince Amsyar..aku meneruskan perjuangan seorang ibu menyusukan anak...aku still ingat kata kata pakar laktasi : susu ibu adalah makanan terbaik utk bayi...that's the true fact..www.susuibu.com . ALhamdullilah pada hari ketiga susu ku semakin bertambah..to keep more milk production aku harus minum supplement etc : teh daun mulbery & susu soya millilea.Bukan itu sahaja pemakanan aku pun mula bertukar ,aku kene makan semua makanan yang berkhasiat  supaya aku dpat susu yang berkualiti yang ade semua nutrien,semua makanan yang memboleh kan anak aku jd sakit perut aku akan tolak tepi.. so bile anak aku minum susu aku dia akan kenyang dan sihat.Bermula la saat ni aku terus menyimpan stok susu untuk baby ku...jadualnye senang sahaja selepas sahaja anak aku menyusu..tapi klu  nak jadual yang betul2 effective bley lah layari web ni..tapi klu waktu bekerja aku perah susu kul 12,45 tgh hari la ..then bile balik dari kerja aku terus kasi baby minum direct and lepas dia minum macambiase aku perah lagi,,waktu malam sebelum tido .. sekali  aku pump/esoknye diawal subuh dlm kul 6pagi tu sekali lagi aku pump. so far Ok la..tapi klu korang nak jadual yang detail..korang bley la ikut condition korang bloeh layari  sendiri laman web ni ww.susuibu.com a.rutin  memerah susu diteruskan dan dibekukan dlm boleh  freezer.Setiap botol tu aku akan labelkan dengan tarikh dan waktunye sekali supaya senang proses nak gune nanti..mana date yang earliest aku gune dulu la tapi biasanye susu EBM kalau disimpan dlam peti beku negetive darjah celcius dia boleh tahan 3-4 bulan, kalau disimpan dlm peti bawah tahan lebih kurang seminngu dan klu dlm suhu bilik ia akan tahan selama 4 jam je.




          So..sehari aku boleh kumpul stok sebanyak 24oz jgn tak percaya...aku pump sehari 3 kali n sekali pump tu dapat 8oz. ..Memang seronok la...So aku start mengumpul time aku dalam hari lagi..korang klu nak buat mcm aku better start dr awal time dlm hari tu memang susu keluar melimpah ruah..rezeki Allah bagi..since now my stok already up to 50++ botol each botol contain 4oz..semua susu susu akan digunakan sewaktu ketiadaanku disamping anakku samaada kat umah pengasuh atau semasa sesiapa lah yang tolong jaga anak aku..tp time aku ader bersamanye , aku akan bg dia direct feed. Tapi memang banyak cabaran la ..contohnya time kat umah pengasuh tu pada awalnye baby tak mau isap susu guna botol (refuse botol la sebab tak train dari awal) terpaksalah pengasuh tu gune alternatif lain nak kasi anak aku minum..dia cube pancitkan sedikit demi sedikit gune puting tu ke mulut anak aku.siap tukar puting still tak jalan gak .aku kira hampir 2 minggu jugak la nak train anak aku pakai botol (kat sini la  silap  aku time dlm pantang hari tu tak train dia..yang susah pengasuh aku  ...kesian dia..tp Alhamdulllah sekarang ni dah OK. Lagi satu dugaanku dtg..hari pertama aku naik kerja setelah bercuti selam 2bulan, aku pun minta izin dengan Manager HR untuk tumpang simpan perahan susu dalam peti ais company, namun permintaan ku ditolak dengan alasan "merbahaya" takot org lain terminum atau letak ape ape la kat susu aku ni...hai klu mcm tu segala mcm foods la takbley simpan dlm peti ais tu termasuk la susu pekat manis tu...kang klu simpan kat situ sama gak takot ader org yg meracuni..apelah teruk sgt laaa..aku rase reason aku tak bley terima..tapi apekan daya sapelah aku ....then aku terpaksa mencari alternatif lain...sama ader aku bwk cooler bag atau selepas perah kat opis aku terus buang..(masyaAllah sygnye kannnn)



Balik pada stok susu aku tadi so sehari aku akan bagi pengasuh tu 3 botol each contain 4oz..kekadang habis sume ketiga-tiga btl kekadang balance tinggal satu..time tu umur dia 2 bulan .average dia minum susu waktu siang lebih kurang 9oz, tapi la ni dia dah nak masuk 4 bulan so aku kene sediakan 4 kekadang je tinggal satu botol habis selainye dia minum average waktu siang dlam 17oz. Proses topup susu yang dah habis tu  akan dilakukan secara terus menerus supaya tak kehabisan stok. Alhamdullilah berat badan yang baru lahir dulu hanya lah 2.63 tp sekarang dah menjangkau 5.kg Alhamdullilah.

my collection stock EBM





0 comments:

Related Posts with Thumbnails